Фамилија Ерчевић у Србији живи амерички сан. Отац Милоје (56) и синови, машински инжењери Бојан (32) и Марко (28), пре само четири године подигли су на прашњавом пољанчету у Обреновцу породичну фабрику машиноградње. То пољанче данас опседају директори великих европских компанија у жељи да са српским породичним предузећем обезбеде сарадњу.

Ерчевићи све што направе, ливене делове алатних машина, извозе. За сада, у Швајцарску и Немчку, јер пажљиво бирају партнере. Није онда необично што се обреновачка фабрика још пре две године код водећег светског произвођача алатних машина ФМС изборила за повлашћен статус. Кад се ФМС ујединио са светским гигантом у машиноградњи МАГ-ом, многи њихови дотадашњи испоручиоци изгубили су посао. Али не и Ерчевићи из најмлађе београдске општине. Они су заслужили наставак сарадње, чак и више од тога.

– Ово је ексклузивна информација и морам обазриво да проценим колико могу открити. Реч је о строго чуваној тајни у чије детаље у Немачкој су упућени само највиши политички кругови и водећи људи МАГ-а. Будући да смо изузетно поносни на тај пројекта и чињеницу да смо пре двадесетак дана постали један од његових важних “шрафова”, могу да вам кажем само то да ће наша сарадња направити праву малу индустријску револицију, а једна породична фирма из Србије, “Ива 28”, у томе учествује од почетка. Додаћу још само да је у питању нова технологија која ће постати масовна за, рецимо, две године и омогући ће драстичну уштеду енергије у многим областима – истакао је Милоје Ерчевић.

Новинарску радозналост умирило смо тек кад смо претражујући базе података на Интернету дошли до више појединости. Наиме, сазнали смо да је нова технологија о којој је говорио власник обреновачке фабрике заправо – најмодернији композитни материјал чије су особине готово невероватне: двоструко је чвршћи од алуминијума, за око 35 одсто је лакши од њега и неупоредиво је једноставнији за обраду. Ова легура ће несумњиво бити коришћена у аутомобилској, авионској и многим другим индустријама.

Будући да је 10.000 данашњих авиона израђено од алуминијума, лако се може израчунати колико мање керозина ће бити трошено кад се они буду изгађивали од лакшег и чвршћег материјала. А дан кад ће се то остварити није далеко, јер су “Ербас” и “Боинг” од МАГ-а већ купили по две машине за производњу нове легуре и прве летелице од ње се већ праве. Како је могуће да мало породично предузеће из Србије учествује у тако великом пројекту?

– Наши делови алатних машина израђени су са највећом могућом прецизношћу. Ни у Токију не могу квалитетније. Ако послодавац од нас захтева да приликом израде виталних делова машина највеће дозвољено одступање буде пет микрона (хиљадитих делова милиметра), ми производ направимо са прецизношћу од два микрона. Зато се наши делови у Швајцарској и Немачкој не проверавају и не мере, већ одмах уграђују.

Место на ком су изградили фабрику бирао је старији брат. Опрезно, темељно. Међу петнаестак могућих локација одлучио се за “обреновачко пољанче”: било је седам пута јефтиније од београдских, али и од шимановачких, инђијских…

Просечна старост запослених у фабрици је 26 година. Просек стручне спреме – виша школа.

 

Извор: Илустрована Политика